گزارش مراسم تقدیر از  برگزیدگان تحول آفرین صنعت طراحی در فینال بین الملی مسابقه AYDA

طرح‌های هدفمندی که پاسخگوی نیازهای جوامع و محیط زیست بودند، توانستند به خوبی نظر داوران و حاضرین مراسم اهدا جوائز  را به خود جلب کنند.

برگزارکنندگان مسابقه پرآوازه  AYDA ،  پایان این دوره از مسابقات را ضمن اعلام اسامی برندگان عنوان “طراح سال ۲۰۲۱/۲۰۲۲″، یعنی  Nguyen Quang Duong از ویتنام و Patcharakul Paesomwang از تایلند،  در پنانگ مالزی در ۷ ژوئیه ۲۰۲۲ جشن گرفتند. در کنار اهدا جوائز طراحان سال ۲۰۲۱/۲۰۲۲، فاطمه غلامی از کشور ایران نیز به عنوان فینالیست مسابقه اعلام شد.این طراح با استعداد، با ارائه پروژه  عالی هیئت داوران خبره  مسابقه را مجذوب خود کرد.

جایزه طراحان سال، شرکت در دوره سه هفته ای کشف طراحی دانشگاه هاروارد (Harvard GSD) با پرداخت تمام هزینه ها و به ارزش ۱۰۰۰۰ دلار بود. این برنامه فرصتی کم نظیر در اختیار برندگان قرار می دهد  تا ضمن تقویت توانمندی ها و گسترش افق دید خود، در راستای تداوم رشد و شکوفایی در زمینه های تخصصیشان گام بردارند.

در طی مراسم اهدای جوائز بین‌المللی، پیشگامان مجموعه رنگ نیپون، جوائز دیگری را نیز تحت عنوان : جایزه رنگ نیپون، جایزه بهترین طراحی پایدار و جایزه بهترین طراحی تاثیرگذار اهدا کردند. به هرکدام از برندگان این عناوین، جایزه نقدی به ارزش ۱۰۰۰ دلار اهدا شد. همچنین در راستای تقدیر از شرکت کنندگان با استعداد امسال، جایزه ای افتخاری به ارزش ۵۰۰ دلار، برای فینالیست گروه طراحی داخلی از طرف برگزارگنندگان مسابقه در نظر گرفته شد.

“بسیار مفتخریم که در مسابقه سال AYDA 2021/2022، فاطمه غلامی نماینده کشورایران در  سطح بین‌المللی   بود. صنعت طراحی، صنعتی بسیار رقابتی است و فاطمه غلامی به خوبی توانست اهمیت نقش طراحان در هدایت موثر تقاضاهای رو به رشد این صنعت را منعکس کند. ما نیز از ایران به تمامی طراحان نوظهور بابت دستاوردهایشان تبریک و تهنیت عرض میکنیم” –

مسابقه سال AYDA 2021/2022 با عنوان “رو به جلو: تقویت همدلی از طریق طراحی”، طراحان را تشویق کرد که در برابر تغییر چابک و انعطاف پذیر بوده ونقش پراهمیت همدلی را  در جهت خدمت به جوامع در طرح های خود منعکس کنند و ضمن حفظ محیط زیست، ارزش های تجاری را در این راستا به کارگیرند. این ارزش‌ها به زیبایی در طرح  «سنجاقک» Nguyen Quang Duong  و طرح بی نظیر  Patcharakul Paesomwang با عنوان «درنگ کردن» نشان داده شدند. این دو طراح رویاپرداز و تحول آفرین، در آثارشان علاوه بر نمایش درک کاملی از عنوان مسابقه، بر اهمیت فراتر رفتن از حاشیه امن خود به عنوان یک طراح با هدف ایجاد جوامع پایدار، به ویژه در آسیا  تاکید کردند.

” امروزه، طراحان با چالش توسعه  فضاهایی مواجه هستند که از حد و مرزها عبور کرده و امکان تعامل کاربران با فضای پیرامون خود را فراهم کنند. پس از مسابقه امسال AYDA ، بسیار مشتاقم تا شاهد شکل گیری آینده طراحی از نگاه این طراحان با انگیزه باشم. ضمن عرض تبریک به تمامی برندگان، بی صبرانه منتظر ظهور خلاقیت های جالب توجه بیشتری در مسابقه سال آینده هستم.”(Paul Noritaka Tange- از داوران گروه معماری و رئیس شرکت Tange)

“آثار برگزیده در مراسم اهدا جوائز امسال مهر تائیدی برلزوم ارائه راهکارهایی توسط طراحان آینده بود که در هماهنگی با عواطف انسانی و جوامع باشند. بنده از کیفیت پروژه های ارسالی امسال بسیار شگفت زده شدم و بی صبرانه منتظر آثار سایر طراحان در مسابقات پیش رو AYDA هستم. ” ( Keat Ong، از داوران بخش طراحان داخلی و بنیانگذار و مدیر هنری Keat Ong Design)

مراسم اهدا جوائز AYDA 2021/2022 که امسال به صورت هیبرید برگزار شد، حدود ۳۴۲۹ بازدید آنلاین در هر دو گروه داشت و ۶۰ تن از مهمانان و داوران ویژه از ۱۵ نقطه جغرافیایی در این  رویداد حضور داشتند. کسانی که مایل به تماشای مراسم اهدای جوائز هستند، می توانند از طریق لینک زیر مراسم ضبط شده را مشاهده کنند:

[AYDA 2021/ 2022 International Finale Award Ceremony – YouTube]

“صنعت طراحی نقش بسزایی در تجلی آینده ای پایدار ایفا کرده که در آن کابران در تعاملی چندجانبه با فضای پیرامون خود هستند. در مسابقه AYDA 2021/2022 شاهد پیشتازی طرح‌های همدلانه شگفت‌انگیزی بودیم که نوید بخش این واقعیت بودند که  طراحی، پایداری و عملکرد میتوانند در کنار هم به تعادلی خوش آیند برسند. به تمامی برندگان و شرکت‌کنندگانی که در این مسابقه نهایت تلاش خود را به کارگرفتند تبریک عرض میکنم.” (Wee Siew Kim، عضو هیئت رئیسه هلدینگ رنگ نیپون)

بی تردید مسابقات AYDA ، همچنان نقش بسزایی در پرورش طراحان همدل آتی ایفا خواهند کرد. و بر همین اساس پانزدهمین دوره مسابقات خود را برگزار میکند. ضمن تاکید بر اهمیت خلاقیت های بنیادین، مسابقه AYDA 2022/2023 با عنوان «همگرایی: فشردن کلید آغازی دوباره» برگزار خواهد شد. موضوع مسابقه امسال به طراحان فرصت خلق آثاری را میدهد که سبب تقویت رابطه تعاملی بین انسان و طبیعت شوند. برای دریافت اطلاعات تکمیلی و به روز شده به سایت www.ayda-awards.com.  مراجعه کنید.

ضمیمه ها:

ضمیمه ۱: آثار طراحان سال ۲۰۲۱/۲۰۲۲ AYDA

ضمیمه ۲: آثار برندگان سایر عناوین

ضمیمه ۳: آثار سایر فینالیست ها –[LINK]

ضمیمه ۴ : پروفایل داوران –[LINK]

درباره مسابقه AYDA

مسابقه AYDA که پیش تر با عنوان جوایز طراحان جوان آسیا شناخته شده بود، برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ به عنوان بخشی از چشم انداز شرکت رنگ نیپون برای پرورش نسل آینده استعدادهای طراحی راه اندازی شد. این رویداد بستری الهام بخش برای دانشجویان معماری و طراحی داخلی است تا با استفاده از فرصت های یادگیری متقابل و ارتباط با پیشگامان این صنعت در کنار همتایان معماری و طراحی داخلی خود در منطقه به توسعه مهارت هایشان بپردازند.

از آن زمان تا کنون، AYDA رشد و فراگیری گسترده ای در منطقه داشته است و امروز به عنوان یکی از برترین مسابقات معماری و طراحی دانشجویی در ۱۶ مکان جغرافیایی از جمله بنگلادش، چین، هنگ کنگ، هند، اندونزی، ایران، ژاپن، مالزی، پاکستان، فیلیپین، سنگاپور، سریلانکا، تایوان، تایلند، ترکیه و ویتنام در کنار کشورهای دیگری که به زودی به این گروه ملحق میشوند، برگزار میشود.

طی سالهای گذشته ، AYDA توانسته فرصتی فراهم کند تا  هزاران طراح جوان و با استعداد دانشجو بتوانند با اساتید مشهور و چهره های اصلی و تاثیرگذار در صنعت طراحی در تعامل باشند.

این پلتفرم به شرکت کنندگان این امکان را داده است تا به کمک کارگاه های مختلفی که توسط اساتید باتجربه و متخصصان این صنعت برگزار می شود، علاوه بر کسب دانش حرفه ای به صورت مستقیم ، رهنمود ها ، آموزش های اختصاصی و پروش مهارتهایشان،  با یادگیری از همتایان خود در سایر کشورها بر دانش خود بیفزایند.

بر همین اساس، AYDA توانسته  یک جامعه ی طراحی متشکل از معماران حرفه ای، طراحان داخلی، انجمن های مرتبط این حرفه، شرکا، دانشکده های طراحی، فارغ التحصیلان و دانشجویان طراحی ایجاد کند.

AYDA ضمن عرض خوش آمدگویی به تمامی متقاضیان، به افرادی که در فهرست نهایی قرار می‌گیرند در این زمینه اطلاع رسانی خواهد کرد. برای اطلاعات بیشتر  به سایت زیر مراجعه کنید.

www.ayda-awards.com.

درباره رنگ نیپون

رنگ نیپون پیشگامی جهانی در ارائه راهکارهای نوآورانه در صنعت رنگ و پوشش است.این شرکت با بیش از ۱۴۰ سال سابقه بزرگترین تولید کننده رنگ در آسیا و اقیانوسیه می باشد. رنگ نیپون بیش از ۹۴ مرکز تولید و عملیات را در سراسر آسیا ایجاد کرده و به پیشرفت صنعت کمک قابل توجهی نموده است.

شرکت رنگ نیپون در ایران در سال ۲۰۱۵ با سرمایه گذاری ۱۰۰٪ خارجی تاسیس شد و در حال حاضر پیشرو صنعت رنگ و پوشش های صنعتی در ایران می باشد.محصولات رنگ نیپون با بهره گیری از گسترده ترین شبکه توزیع و فروش در سراسر کشور به راحتی در دسترس همگان قرار دارند.

ما با هدف به حداکثر رساندن ارزش های ارائه شده به مشتریان، با گام هایی فراتر از پیش،  به ارائه راهکارهایی با بالاترین درجه کیفی برای تمامی شرکا، نمایندگان ومالکان پرداخته ایم. مجموعه محصولات شرکت رنگ نیپون در زمینه پوشش های معماری، صنعتی، خودرو، صنایع  آبی و همچنین طیف وسیعی از محصولات، ورای دنیای رنگ و پوشش، تولید میشوند. ما با اراده ای راسخ مشتریان را در مرکز توجه خود قرار داده و با  ارائه راهکارهای نوآورانه به تمامی ذینفعانمان خدمت رسانی میکنیم.

شرکت رنگ نیپون – شما الهام بخش ما هستید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رنگ نیپون به سایت مراجعه فرمایید:  www.nipponpaint.ir

ضمیمه ۱: آثار طراحان سال ۲۰۲۱/۲۰۲۲ AYDA


  • بخش  معماری

نام:  Nguyen Quang Duong
عنوان: Chuon Chuon (Dragonfly)
دانشگاه: HCMC Architecture University
کشور: Vietnam

این طرح از باغ وحش و باغ گیاه شناسی  الهام گرفته و فضایی مرتبط با خاطرات کودکی طراح می باشد. Chuon Chuon  گردشی کودکانه است که آنها را  کمی از دنیای دیجیتال دور کرده و به آغوش طبیعت بازمی گرداند و برایشان خاطره سازی میکند. این طرح مانند سنجاقکی است که بالهایش را گشوده و آماده پرواز میشود.

همزمان با رشد سریع جوامع و فناوری، کودکان از طبیعت کنجکاو خود و کودکی کردن محروم شده اند.  این طرح در تلاش است تا  بتواند برای کودکان تجربه ورود به دنیای پررمز و راز طبیعت را به ارمغان آورد و از این راه احساسات بنیادین آنها را فعال کند.


  • بخش طراحی داخلی

نام : Patcharakul Paesomwang
عنوان: Pause in
دانشگاه: King Mongkut’s University of Technology North Bangkok
کشور: Thailand

هدف “Pause in ”  ایجاد فضایی برای بهبود کیفیت زندگی کشاورزان کائوچو و ابراز نگرانی‌هایی در مورد قیمت‌های پایینی است که به صورت دوره ای تجربه میکنند.

این پروژه تلاش میکند تا چالش‌های کشاورزان کائوچو را حل کرده و همچنین هزینه‌های تمام شده آنها را کاهش دهد. این  تیم بر اساس کانسبت «استفاده از آنچه که در اختیار داریم»  در طراحی خود علاوه بر استفاده از  کائوچو، اطمینان حاصل کرد که مصالح استفاده شده سازگار با محیط زیست باشند.


 آثار برندگان سایر عناوین

  • بخش معماری

بهترین طراحی تاثیرگذار

نام: Dihan Dhamika Inshan
عنوان:Waste Upcycling Park & Wetland Awareness Centre, MuthurajawelaChuon Chuon (Dragonfly)
دانشگاه: City School of Architecture, Colombo
کشور: Sri Lanka

سریلانکا به دلیل مدیریت نادرست پسماند های شهری از نظر اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در وضعیت بغرنجی به سر میبرد. این پروژه به دنبال جایگزینی برای فرم پراکنده، افقی و ناکارآمد کارخانه ها با گونه دیگری در قالب یک کارخانه عمودی است که به تثبیت و انسجام مجدد مدیریت پسماند و چرخه‌ بازیافت و استفاده مجدد از اشیا کمک کند.

Dihan با ساختارشکنی سنت معمول ساخت و ساز در راستای افقی (از چپ به راست) ساختاری عمودی را عرضه میکند که سطح اشغال افقی روی زمین را کاهش داده و با ساخت بنایی شاخص و عمودی خط آسمانی متمایز ایجاد میکند. این ایده همچنین با ایجاد کنجکاوی و هیجان در بین مردم از پشت پرده ماندن فرآیند مدیریت پسماند جلوگیری میکند.


بهترین طراحی پایدار

نام: Aum Gohil
عنوان: Apparatus of Amusement
دانشگاه: Academy of Architecture, Mumbai
کشور: : India

“ماشینی برای سرگرمی” با هدف نمایش چشم اندازی تازه به مراکز خرید بزرگ در محیط شهری بمبئی شکل گرفته است. ۶۰ درصد از ساختمان مرکز خرید واقع در خیابان پر ازدحام بازار ایرلا بمبئی عملا بلا استفاده است و نیازمند برنامه‌ریزی است که بتواند سازه و ساختار آن را زنده کند. این پروژه تلاش میکند تا  مفهوم متعارف مراکز خرید بزرگ در یک محیط شهری را از زاویه ی دیگری بازآفرینی کند.این پروژه ضمن نقد فرهنگ نادرست «خرید کردن و دور انداختن» حاکم بر جامعه، با بازآفرینی اشیایی که قبلا استفاده شده اند  به ۴ بخش:  لوازم الکترونیکی و گوشی های هوشمند، پلاستیک های خانگی، مد و  پوشاک و بخش عمومی و سیرکولاسیون تقسیم میشود. از اجزای کلیدی این طرح، دیوار های رنگی راهنما، فضای آزمایش و تجربه و زمین بازی هزارتو برای مراجعین می باشند.


جایزه رنگ نیپون

نام: Şevval Simruy Baygül
عنوان: eu- topos
دانشگاه: Bilkent University
کشور: : turkey

Eu-Topos ضمن فراهم کردن فضایی برای افرادی که جایی برای رفتن ندارند، روح مکان های فراموش شده را نیز زنده کرده، تا دیگر به عنوان بناهای از کار افتاده تلقی نشوند.

کراکو یکی از بزرگترین و پیچیده ترین و احتمالا از اصلی ترین شهرهای خالی از سکنه است. از آنجایی که قسمت های مختلف سایت وضعیت متفاوتی دارند، این سایت نمونه موردی ایده آلی برای نجات بناهای ویران شده می باشد. در سرتاسر کراکو، وضعیت آسیب دیدگی دیوارها، بخش بندی طبیعی را ایجاد کرده است. بخش اول با بهترین وضعیت دیوارهای موجود به عنوان یک سکونتگاه محلی در نظر گرفته شده است. بخش دوم با آسیب دیدگی متوسط به عنوان مرکزی برای بازدیدکنندگان و گردشگران اختصاص داده شده است. بخش سوم که در آن فقط آثاری از دیواری که زمانی در آنجا قرار داشته به جای مانده است  را می‌توان با یک مش سه بعدی شفاف که فضای بین ستون‌های دیوار را پرکند، بازطراحی کرد. این حجم نیمه شفاف به عنوان نمایشی از ویرانه های بازمانده عمل می کند و آنچه از بین رفته را تکمیل می کند. هدف اصلی این است که این مکان به مجموعه ای خودکفا برای افرادی که قرار است درآن ساکن شوند تبدیل شود.


  • بخش طراحی داخلی

بهترین طراحی تاثیرگذار

نام: Chin Chien-Hao
عنوان:,Daily Dialogue Gallery
دانشگاه: Chung Yuan Christian University
کشور: Taiwan

Chin Chien-Hao با الهام از تجربه شخصی خود ، کلینیک روان درمانی را با سبک جدیدی بر اساس رویکرد “پر رنگ کردن نقش روان درمانی و آوردن آن به مرکز جامعه” طراحی کرده است.

گالری “گفتگوی روزانه” یک کلینیک روان درمانی به شکل یک گالری هنری است که به جلسات روان درمانی حس و حال هنری کاملاً جدیدی می بخشد. این طرح از یک مکعب سفید تشکیل شده که به سمت بیرون گشوده میشود و  فضایی واسطه بین ساکنان  بخش مسکونی سایت و جامعه خلق می کند. هر کدام از این فضاهای میانجی به مثابه نقطه شروع روند درمان می باشد و گفت و گویی بین گالری و جامعه ایجاد می کند. کلینیک روان درمانی که بر اساس همدلی ساخته شده است، در زندگی روزانه طراح نقش کلیدی ایفا کرده است و بر همین اساس  Chin Chien-Hao مفهوم روان درمانی را به یک “گفتگوی روزانه” تبدیل کرده است.


 بهترین طراحی پایدار

نام: Amirah Afiqah Binti Abdullah
عنوان: BAKAU
دانشگاه: City University of Malaysia
کشور: Malaysia

کانسپت طراحی مرکز BAKAU از ریشه‌های حرا الهام گرفته شده است که به صورت پل‌های به هم پیوسته ای طراحی شده اند و به عنوان مکانی برای  پیاده‌روی بازدیدکنندگان عمل می‌کنند.

مرکز BAKAU مکانی برای یکی شدن انسان و طبیعت است که به منظور ایجاد آگاهی و برانگیختن حس همدلی جهت حفاظت از درختان حرا و اکوسیستم آن طراحی شده است. این مرکز شامل یک بخش تحقیقاتی، مرکز کشت هیدروپونیک، بازار ماهیگیری، فضای نمایشگاهی و بخش نقاشی است. این طرح همچنین شامل پل های داخلی و فضاهای نشیمن سازه ای است که از مصالح ضد آب ساخته شده اند. به طور کلی باکائو، مرکزی سازگار با محیط زیست بوده و در ساخت آن از مصالح  پایدار استفاده شده است و همین امر این مرکز را به فضایی ایده آل برای  نشان دادن اهمیت اکوسیستم و زیبایی های طبیعت گردی تبدیل کرده است.


جایزه رنگ نیپون

نام : Berk Kesimoğlu
عنوان :  Street House
دانشگاه: Istanbul Technical University
کشور: : Turkey

امروزه خیابان ها به مسیرهای سواره رو و پارکینگ تبدیل شده اند. Berk Kesimoğlu به دنبال احیای مفهوم خیابان در محله Kuzguncuk  است که در درحال حاضر در آن ایمنی کودکان به خطر افتاده  و عملکرد خود را به عنوان فضایی طبیعی برای بازی کودکان از دست داده است.

این طرح تغییر کاربری دو طبقه اول یک ساختمان اداری-مسکونی ۴ طبقه در محله Kuzguncuk به یک “-خانه -خیابان/زمین بازی” می باشد. این پروژه تلاش می‌کند با ترکیب عناصر مختلف در مقیاس خرد و کلان، یک فضای میانجی بین خانه‌ و خیابان ایجاد کند و پلی بین زمان-مکان و روابطی که مرزبندی های شهری آنها را از هم جدا کرده باشد. این طرح گامی برای پیوستگی و تلفیق مفاهیم خانه و خیابان می باشد.


جایزه افتخاری

نام: Moira Kayla Ramiro
عنوان:  Marahuyo Design Camp
دانشگاه: De La Salle College of St. Benilde
کشور: Philippines

کمپ طراحی Marahuyo با ایجاد حس راحتی و آسایش، برانگیختن چشمه های خلاقیت و  امکان گشتن در دامان طبیعت، تجربه کمپینگ را برای مراجعین آن متحول می کند.

جزئیات به کار رفته در کمپ طراحی به منظور دستیابی به اهدافی مشترک نظیر بازسازی ذهنی، الهام هنری و حراست از میراث فرهنگی ایجاد شده اند. هدف از این طراحی  تعامل مراجعین با طبیعت احیاء شونده و تجدید قوای ذهنی می باشد. این کمپ دارای امکاناتی نظیر کارگاه های طراحی فرهنگی، فضاهای نمایشگاهی و فرصت هایی برای تقدیر از آثار فرهنگی و ارائه آثار هنری است. دیگر ویژگی‌های این طرح شامل رستورانی است که امکان برداشت محصولات تازه  برای تهیه وعده های غذایی افراد کمپ  توسط خود آنها را فراهم کرده است.  پانل دیواری مشبک الهام گرفته شده از تکنیک گلدوزی کالادو نیز به عنوان سمبلی از جامعه فیلیپین طراحی شده است. این کمپ با گنجاندن المان های طراحی بیوفیلیک در فضاهای خود، تمرکز اصلی خود را سلامتی و رفاه مراجعین قرارداده است.

عکس های مراسم اعلام برندگان و اهدا جوایز مسابقه AYDA در شهر پنانگ